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The Scheme in a Can project begins with a proposition: What if cultural agents from the same local electronic music scene, instead of overly relying on multinational beer monopolies to fund their activities, decided to build a beer cooperative to do the same?
The first outcome of the project is a web-based illustrated and animated story available at squema.xyz. This narrative follows the Agents, six peers within the same music scene grappling with the challenges and adventures of embracing the suggested proposal.
The subsequent development of the project, and of the story itself, is “The Manual”. It is a fictional document drafted by the Agents, which delves into the economic model of the cooperative they decide to establish. Designed as an interactive spreadsheet, “The Manual” lets readers interact with the data from this fictional business plan to simulate the endeavour in their own context.
There are multiple ways to define Scheme in a Can. It can be perceived as a speculative art piece, a strategic blueprint, an online comic book, a simulator for imagined economic models, a commentary on branding in dance music, or even an introduction to cooperatives. However, the main intention behind the project is for it to be used as a pedagogical tool. One that broadens perspectives on scene economy and inspires new scenarios and approaches to seek autonomy through interdependence.
With this purpose in mind, a third development takes the form of a seminar. This session deep dives into the real issues depicted in the story and offers a detailed examination of “the Manual’s” concepts and calculations. After the presentation, the session turns into a dialogue space, where participants collectively explore creative solutions to common challenges.
This dialogue further evolves with a LARP experience where participants assume the roles of the characters in the story. They navigate conflicts, opportunities, needs, and interests, bridging the fictional narrative with real-life insights. A prototype of this seminar and LARP session happened in Rio de Janeiro, in early 2023.
You can access the project website here: https://www.squema.xyz
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O projeto Esquema em Lata parte de uma proposição: E se os agentes culturais de uma mesma cena local de música eletrônica, em vez de dependerem de multinacionais de cerveja para financiar suas atividades, criassem uma cooperativa de cerveja com o mesmo fim?
O primeiro desdobramento dessa ideia é uma história ilustrada e animada, acessível no site squema.xyz. A narrativa segue a trajetória dos “Agentes”, seis colegas em uma mesma cena musical, enquanto enfrentam os desafios e aventuras de adotar a proposta em questão.
O subsequente desdobramento do projeto, e também da história, é o Manual. Um documento fictício “redigido” pelos Agentes, que detalha o modelo econômico da cooperativa que decidem criar (spoiler!). Formatado como uma planilha interativa, o Manual permite que o leitor interaja com os dados desse plano de negócios fictício e simule o funcionamento da mesma cooperativa em seu contexto.
Há múltiplas maneiras de definir Esquema em Lata. Pode ser percebido como um trabalho artístico especulativo, uma estratégia, um quadrinho, um simulador de modelos econômicos imaginários, um comentário sobre a presença de marcas em cenas de música, ou até uma introdução a cooperativas. Porém, a intenção principal por trás do projeto é que seja usado como ferramenta pedagógica. Uma que possa ampliar as perspectivas sobre economia de cena e fomentar a imaginação de novos cenários e maneiras de buscar autonomia por meio da interdependência.
Motivado por essa intenção, há um terceiro desdobramento do projeto na forma de um seminário. Neste encontro, há um aprofundamento de questões reais representadas na história e um detalhamento dos conceitos e cálculos do Manual. Após a apresentação, segue-se um espaço de diálogo, no qual, a partir do gancho da história, os participantes exploram coletivamente possíveis soluções criativas para desafios comuns.
O diálogo se expande ainda mais com uma experiência de LARP (LIve Action Role Play), onde os participantes assumem os papéis dos personagens da história.Eles navegam por conflitos, oportunidades, necessidades e interesses que conectam a narrativa fictícia com percepções da vida real. Um protótipo deste seminário e sessão de LARP ocorreu no início de 2023 no Rio de Janeiro.